«Πιθανό να υπήρχε καύσιμο άγνωστης προέλευσης, πέθαναν 5-7 άτομα από την φωτιά»: Αποκαλυπτικό το πόρισμα για την έκρηξη στην τραγωδία των Τεμπών
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ παρουσίασε το πόρισμα για όσα συνέβησαν στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, αναφέροντας μεταξύ άλλων την πιθανή παρουσία εύφλεκτης ουσίας, με τα χαρακτηριστικά όπως καθορίστηκαν στις προηγούμενες αναλύσεις δεν είναι αναφέρεται στα έγγραφα μεταφοράς της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας 63503, με 57 ψυχές να ζητούν τη δικαίωσή τους στις συγκεντρώσεις που ακολουθούν.
Όπως σημειώνεται, μαζί με τις προσομοιώσεις που πραγματοποιήθηκαν, επιβεβαιώνουν το συμπέρασμα που κατέληξε και ο καθηγητής Κωνσταντόπουλος ότι η πυρόσφαιρα στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών που σημειώθηκε από τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών δεν μπορεί να αποδοθεί στο λάδι μετασχηματιστών (PDMS) το οποίο αν και είναι εύφλεκτο, σε αρκετά υψηλές θερμοκρασίες δεν μπορούσε να αναφλεγεί στο περιβάλλον που επικρατούσε».
«Επιπλέον, η απουσία λευκής σκόνης (διοξείδιο της σιλικόνης, SiO2) στον τόπο του δυστυχήματος, σε ποσότητες που θα δικαιολογούσε την καύση μεγάλης ποσότητας λαδιού σιλικόνης, είναι μια άλλη σαφής ένδειξη ότι ένα τέτοιο περιστατικό δεν πραγματοποιήθηκε», τονίζεται στο πόρισμα.
Να τονιστεί ότι μετά την παρουσίαση το πόρισμα θα σταλεί στον εφέτη ανακριτή για να ενταχθεί στη δικογραφία για το σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Τα βασικά σημεία του πορίσματος
Πρώτος ομιλητής για την εισαγωγή και παρουσίαση του έργου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και της Επιτροπής Διερεύνησης είναι ο πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου. Μιλούν επίσης τα μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης, Bart Accou, Fabrizio Carpinelli (στελέχη ERA) και Κώστας Καπετανίδης (προϊστάμενος μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
«Δεν είχαμε παρεμβάσεις από κανέναν. Τη βραδιά του δυστυχήματος ο οργανισμός ήταν ανύπαρκτος. Η μη ιεροποίηση του χώρου του δυστυχήματος είχε ως συνέπεια να χαθούν πολύτιμα στοιχεία», σημείωσε ο Χρήστος Παπαδημητρίου και συμπλήρωσε: «Μια μεγάλη συγγνώμη στους συγγενείς των θυμάτων, οι οποίοι πέρα από τον πόνο τους είχαν να αντιμετωπίσουν και έναν τιτάνιο αγώνα στη συλλογή στοιχείων».
Ο ίδιος έκανε λόγο για διαχρονική απόφαση του ελληνικού κράτους να εγκαταλείψει τον σιδηρόδρομο, ενώ ανέφερε πως και τα μνημόνια είχαν ως αποτέλεσμα την αποψίλωση του ΟΣΕ από προσωπικό. «Αυτά συνεισέφεραν αποφασιστικά στο δυστύχημα αυτά», τόνισε.
Η σύγκρουση των δύο τρένων έγινε περίπου στις 23:18. «Δημιουργήθηκε μια μεγάλη πυρόσφαιρα. […] 57 νεκροί, 81 άτομα σοβαρά τραυματισμένα», τονίστηκε., ενώ έγινε λόγος και για διαταραχή μετατραυματικού στρες σε επιζώντες.
Οι δυο παράγοντες που συνέβαλαν στο δυστύχημα: «Αν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717, το 2016 δεν θα είχε γίνει το δυστύχημα. Φταίει επίσης η διαχρονική εγκατάλειψη του σιδηροδρόμου από τις κυβερνήσεις και τα μνημόνια που αποψίλωσαν τον ΟΣΕ από κρίσιμο προσωπικό», είπε ο πρόεδρος ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου.
«Με βάση τις παρατηρήσεις που μπόρεσαν να γίνουν, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι ο τεχνικός εξοπλισμός της έλασης υλικού που χρησιμοποιήθηκε προκάλεσε το σχηματισμό και την επέκταση της τεράστιας πύρινης σφαίρας που προέκυψε μετά την πρόσκρουση, και στη συνέχεια οδήγησε στις δευτερογενείς πυρκαγιές. Με τα υπάρχοντα στοιχεία είναι αδύνατο να προσδιοριστεί τι ακριβώς την προκάλεσε, αλλά οι προσομοιώσεις υποδεικνύουν την πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι σήμερα καυσίμου», αναφέρεται στη σελίδα 126 του πορίσματος.
«Τα περισσότερα από τα θύματα προέκυψαν από τις επιπτώσεις της σύγκρουσης. Στον ΟΣΕ δεν υπήρχαν κριτήρια ή κανόνες για την επιτρεπτή μέγιστη ταχύτητα, είτε υπήρχε σηματοδότηση είτε όχι. Στη Γερμανία, σε αντίστοιχες περιπτώσεις, το όριο είναι 80 χλμ/ώρα. Ελάχιστα θύματα (5-7) κατέληξαν λόγω της φωτιάς», είπε Κωνσταντίνος Καπετανίδης, Πολιτικός Μηχανικός, Προϊστάμενος Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
«Ήταν περίεργη εκείνη η μέρα με βλάβες και καθυστερήσεις δρομολογίων. Ο σταθμάρχης δούλευε σε ένα κοντρόλ, και οι επικοινωνίες του έπρεπε να γίνονται στα δεξιά του. Όταν έπρεπε να γυρίσει δεξιά, δεν έβλεπε τον πίνακα ελέγχου.
Επίσης, είχε μια συναισθηματική φόρτιση από ένα προηγούμενο λάθος, καθώς είχε βάλει χειροκίνητα τις αλλαγές – εκεί το ανακάλυψε ο οδηγός – έχοντας αυτό το φορτίο, διότι είχε πολύ το νου του στο λάθος που έκανε.
Η εντολή αναχώρησης του σταθμάρχη ήταν σωστή. Έπρεπε ο οδηγός να επαναλάβει την εντολή, αλλά δεν το έκανε. Δεν σταμάτησε, προχώρησε με το γνωστό αποτέλεσμα», τόνισε ο κ. Καπετανίδης.
«Δεν υπήρξε συντονισμός διαφόρων υπηρεσιών. Δεν έγινε σωστή εφαρμογή της επιχειρησιακής περιμέτρου. Οι υπηρεσίες συνέχισαν να λειτουργούν υπό δικές τους εντολές, χωρίς σημαντική αλληλεπίδραση – δεν υπήρξε σωστή χαρτογράφηση του σημείου του ατυχήματος.
Απώλεια πληροφοριών δυνητικά ζωτικής σημασίας», είπε ο Αστέριος Αλεξάνδρου, προιστάμενος σιδηροδρομικών ατυχημάτων.
